ABOUT ME

HOME

PORTFOLIO

CONTACT

Blog 4: David Carson, my font hero!

Geplaatst op: Ma 18/12/2017

Categorie: Bekende typograaf

 

 

Gemanipuleerd en onduidelijk maar toch een stijlvol beeld, 12 verschillende lettertypen (die hij meestal zelf ontworpen heeft) die elkaar op dezelfde pagina vertrappen. Begin jaren 90 zorgde David Carson vanaf het strand in Californië voor een typografische revolutie. Want ja, hij was ook een goede surfer!

 

In mijn magazine is te lezen dat David Carson bovenaan mijn typografieladder staat. Hij is voor mij echt een held, maar zeker ook een voorbeeld, niet alleen in typografie maar ook in het ontwerpen. David Carson (geboren op 8 september 1955) is een Amerikaanse grafisch ontwerper. Hij is bij veel mensen vooral bekend om zijn innovatieve tijdschriftontwerp en het gebruik van experimentele typografie. Als artdirector van Ray Gun in 1992, kwam Carson wereldwijd in de aandacht.

 

Zijn eerste contact met grafisch ontwerp werd gemaakt in 1980 aan de Universiteit van Arizona waar les werd gegeven door Jackson Boelts. In 1983 kreeg hij les op de middelbare school Sociologie in Californië toen ging hij naar Zwitserland, waar hij een workshop in grafisch ontwerp volgde, als onderdeel voor zijn diploma. Hij was de artdirector van het tijdschrift Ray Gun. In 1995 richtte Carson zijn eigen studio op, David Carson Design, in New York City. Wat overigens zo genoemd is omdat www.davidcarson.com al bezet was door iemand met dezelfde naam en hetzelfde beroep. Daarom werd er hiervoor gekozen.

 

Zijn overlappende foto’s en diversiteit van lettertypen maakte zijn werk uniek. Zijn lay-outs bestaan uit; vervormingen of mixen van ‘volkstaal’ lettertypes en gebroken beelden, waardoor ze bijna onleesbaar worden. Hij zei ooit: "Ik ontwikkel mezelf nog steeds, ik ben nog altijd op zoek naar nieuwe dingen. En, merk of niet: ik zit hier gewoon elke dag te werken hoor. Als ik de straat op ga, word ik niet herkend. Op internet weten ze me wel al te vinden. Ik hoorde van de jongen die met m’n website bezig is, dat mijn under construction-pagina al 50.000 hits per dag krijgt. God ja, er is buiten een publiek voor me, denk ik dan verbaasd.”

 

 

 

Blog 3: trend, handletteren!

Geplaatst op: Di 05/12/2017

Categorie: Typography & Me!

 

 

Ik was altijd al veel bezig met tekenen. Maar het allerleukste vond ik altijd het tekenen van letters. Dan ging ik op internet zoeken naar leuke afbeeldingen en dan trok ik de letters over, of tekende ze uit de hand. Maar tegenwoordig is het een echte trend! Er zijn zelfs verschillende boeken voor op de markt gebracht, waardoor iedereen het in stapjes kan leren. Dus jij kan het ook leren!

 

Logo's restylen

Ik tekende niet alleen met een stift op potlood nieuwe letters, maar ik werk tot op heden nog steeds met bestaande logo's. Dan ga ik op internet zoeken naar logo's die bekend zijn om hun letters, en die letters ga ik dan restylen. Het laatste logo dat ik een vernieuwing heb gegeven, was het logo van Koeningsegg, een automerk. Ik vind auto's op zich al leuk, maar dat logo vond ik zeker zo interessant! Hieronder zie je mijn resultaat:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Waarom vind ik handletteren zo leuk?

De meeste mensen weten wel dat ik een passie heb voor letters. En bij handletteren creëer je je letters zelf. Je wordt zelf een soort ontwerper! En het handige is dat je tegenwoordig steeds meer pennen, schriften en ruitjespapier kunt kopen waardoor je steeds beter wordt in het handletteren. Het is een leuke en niet al te dure hobby! Verschillende goedkope winkels zoals de Action bieden een heel assortiment aan producten aan.

Blog 2: De woorden van een typograaf!
"Een tekst in Comic Sans klinkt als een meisje van 6 die probeert voor te lezen; een beetje onhandig en onbedoeld grappig."

Geplaatst op: Di 28/11/2017

Categorie: Bekende Typografen

 

 

Inspiratie haal je niet alleen uit boeken, internet of dingen op straat. Mijn inspiratie en interesse voor de typografie kwam ook mede van een aantal leraren van mijn vorige opleiding, het SintLucas in Boxtel. Ik hoorde vaak genoeg gepassioneerde verhalen en kon over alles praten tijdens de lessen. Supergrappig dus dat leraren je toch nog veel enthousiaster over een onderwerp kunnen maken! Een van die leraren, ook een lettertype-ontwerper: Diederik Corvers, heb ik geïnterviewd!

 

De quote boven deze blog is afkomstig uit de rest van mijn uitgewerkte interview. Een interview waarin een duidelijke passie, visie en stijl naar voren zijn gekomen. Ik mag best wel zeggen: een interview met een vakidioot (positief)! Wil je het complete interview met Diederik graag lezen? Het valt allemaal te bewonderen in mijn nieuwe magazine! Let me know, ik denk dat het voor iedereen een super interessant stuk kan zijn...

 

Ohja en over die spreuk gesproken... Diederik is binnen de ontwerperswereld zeker niet de enige die met een scheef gezicht naar het font
Comic Sans kijkt. Wil je weten waarom nou iedereen het font haat? Dat lees je in het artikel: "Het meest gehate font ter wereld!" in mijn magazine!

Blog 1: typography & me!

Geplaatst op: Ma 27/11/2017

Categorie: Typography & Me!

 

 

Verschillende magazines (typografisch, kunst of iets anders), een oude typmachine, een kast met opdrukken over dingen uit de wereld van typografie en een letterlade uit een letterkast van een drukker uit de 18e eeuw! Dit rijtje van spullen op mijn eigen slaapkamer zegt waarschijnlijk al genoeg over mijn passie voor typografie!

 

Hoe is het begonnen?

Toen ik pas net kon tekenen en schrijven, werd al snel duidelijk dat ik best een vaste hand heb. Ik maakte binnen korte tijd al snel goede tekeningen. Ook deed ik in die tijd al een klein beetje aan handlettering, ik tekende met de hand verschillende letters. Hierbij komt ook nog dat ik me vroeger vaak afvroeg waar alle wereldtalen nu eigenlijk vandaan komen, en waarom precies die taal bij welk land past. Hierdoor is ook mijn interesse voor de taal en letters groter geworden. En hoe kan je met jouw taal en letters een nog beter gevoel meegeven? Met de juiste typografie en kleurgebruik!

 

Waarom vind ik typografie zo interessant?

Zonder typografie is een uiting als een poster al gelijk minder interessant voor mij. Het is zelfs zo, dat je het met taal en typografie voor iedereen begrijpelijk kan maken. Concert -en festivalposters gebruiken bijvoorbeeld alleen maar typografie, omdat ze niet van iedere artiest die gaat optreden een foto kunnen plaatsen. Daarom wordt dan vaak de typo op een goede manier verwerkt. Ik vind het mooi om te zien dat je font en kleurgebruik een beeld zo kunnen versterken, maar ook een gevoel kan oproepen bij bepaalde mensen. Net als bij het lezen van een boek, het is best interessant om te zien dat mensen sommige boeken niet lezen omdat ze niet van het font houden waarin de tekst staat.

Contact

Follow Me!

Voor vragen, opmerkingen of andere mailtjes sta ik altijd open!